לודג' נזכרה בכתוב בפעם הראשונה בשנת 1332 .
מאז ועד תחילת המאה ה 19 לודג' הייתה כפר חקלאי קטן ולא מפותח.
במאה ה 16 התגוררו בלודג' 400 תושבים. ב 1793 , עקב מלחמות ושריפות, נותרו בלודג' רק 103 תושבים. באותה שנה עברה לודג' לידי פרוסיה והופקעה מידי הכנסייה, ולאחר מכן הייתה תחת חסות נסיכות ורשה. ב 1815 , עפ"י החלטת קונגרס וינה, עברה לודג' לידי רוסיה.
ב 1820 הוכרזה לודג' ע"י הממשלה כעיר תעשייה, בעיקר של טקסטיל, ומאז החלה לגדול ולהתפתח. כחלק ממגמה זו הוקמה "העיר החדשה", Nowe Miasto , ויצרנים ובעלי מלאכה רבים (מגרמניה, בוהמיה, שלזיה ורחבי פולין) הגיעו ללודג' והתיישבו בעיר החדשה ובקולוניות שמסביבה. לודג' הפכה לעיר רב-לאומית, כאשר היו בה 10% גרמנים, כשליש יהודים והשאר פולנים. מספר תושביה של לודג' גדל במהירות: ב 1827 היו בה 2,800 תושבים; ב 1840 - 15,000 תושבים וב 1865 - 40,000 תושבים. לודג' הפכה לעיר השנייה בגודלה בפולין אחרי ורשה הבירה. עם פיתוח התעשייה החלו בתי העץ להתחלף בבתי אבן, האוכלוסייה המשיכה לגדול ( 50,000 תושבים ב- 1877 וכמעט חצי מליון ב- 1914 ), בתי חרושת ומפעלים מלאו את העיר, ולודג' קיבלה את השם "המנצ'סטר של פולין". עם זאת, לא היו בעיר מערכות מים וביוב; הרחובות היו צרים מכדי לספק את צרכי התחבורה והמרכז היה צפוף עד מאוד. כמו כן לא היו בעיר מבנים ארכיטקטוניים שהיו אופייניים למטרופוליס של המאה ה 19 .
ב 1809 התגוררו בלודג' 98 יהודים. עד מחצית המאה ה 19 עסקו יהודי העיר בעיקר במסחר זעיר ובמלאכה. רק מאמצע המאה החלה חדירה איטית והדרגתית של יהודים לתעשיית הטקסטיל. החברה היהודית בעיר הייתה מסורתית. החינוך התנהל ברוח המסורת היהודית, והילדים למדו ב"חדר" עד גיל 12. בחוקה משנת 1921 היהודים הוגדרו כאזרחים שווי זכויות. בשנות ה 30 הידרדר מצבם של היהודים בעיקר בגלל המשבר הכלכלי העולמי. ההידרדרות הכלכלית והחברתית של היהודים ניכרה היטב במערכת החינוך היהודית. משפחות רבות לא יכלו לממן את חינוך ילדיהן, והצעירים נאלצו לצאת לעבודה. צעירים רבים שנפלטו ממסגרות חינוך היו צמאים לידע ולהשכלה. הם השיגו זאת במסגרות חלופיות כגון תנועות נוער, ארגוני תרבות ואיגודי עובדים. הפעילות התוססת והמגוונת של יהודי לודג' נקטעה באופן טרגי עם כיבוש העיר ע"י הגרמנים בספטמבר 1939.
ערב פרוץ מלחמת העולם השנייה התגוררו בלודג' 665,000 תושבים, יותר משליש מהם היו יהודים. לאחר כיבושה ע"י הגרמנים, חולקה פולין לשלושה חלקים אדמיניסטרטיביים:
1) שטחים שסופחו לברה"מ (כגון ליטא).
2) הגנרל-גוברנמן (שטחים במרכז פולין: ורשה, לובלין, רדום ו-קרקוב).
3) ורטלנד- שטחים שסופחו לרייך (שטחים במערב פולין כגון: לודג', פוזנן וקליש).
עליו הוטלה אחריות אישית לביצוע כל הפקודות וההוראות של השלטונות המקומיים, ויהודי העיר חויבו לציית לכל הוראותיו. בנובמבר חויבו היהודים לשים טלאי צהוב על בגדיהם וכן הוטל עליהם עוצר בין השעות 17:00-08:00. הגרמנים הציתו את שלושת בתי הכנסת המפוארים בעיר, דבר שפגע קשות ביהודים. לצד כל הצווים, המעצרים והרציחות המשיכו הגרמנים להתעלל בעוברים ושבים יהודים בחוצות העיר, בעיקר ביהודים הדתיים שזוהו בקלות. הם הושפלו, הוכרחו לרמוס ספרי תורה, זקניהם גולחו ו/או נתלשו ועוד.
ב 10.12.1939 הוחלט להקים גטו בשתי שכונות מוזנחות בהם חסרה תשתית תברואתית בסיסית. מרבית האוכלוסייה שם התגוררה בבתי עץ ישנים המטים ליפול. יהודים החלו מגורשים מדירותיהם; גירוש שנעשה ללא כל הודעה מראש, בהפתעה ובחוסר שיטתיות. גרמנים חמושים נכנסו לדירות היהודים והורו להם לפנותן בתוך זמן קצר ביותר ולקחת איתם רק חפצים חיוניים. עזיבת הבתים בעיר והמעבר לגטו בחורץ 1940 היה מאורע טראומטי ליהודי העיר. במקביל לגירוש נערכו פעולות טרור והתעללויות ביהודים.
ב 1.5.1940 ננעל הגטו סופית והוצאו פקודות על כך שכל יהודי שינסה לעזוב את הגטו ייהרג.
21% מתושבי הגטו מתו מרעב וממחלות- אחוז התמותה הגבוה ביותר מבין כל הגטאות!
בניגוד לגטאות אחרים, גטו לודג' היה היחיד שלא נעזר בהברחה, מהחוץ לפנים ומהפנים לחוץ. היודנראט של הגטו היה ייחודי משל שאר הגטאות, בעיקר בגלל יושב הראש- מרדכי חיים רומקובסקי- אשר רכש לעצמו שליטה מוחלטת על הגטו. רומקובסקי היה נאמן לשלטונות הגרמניים ואף ביצע את המדיניות הנאצית בגטו. ניצולי הגטו ביטאו לא פעם את השנאה העזה שחשו כלפיו ואף ראו בו כאשם העיקרי בסבל הרב שנגרם להם.
"עבודת כפייה יהודית שלא היה כמוה בשום גטו אחר":
אשליה זו נופצה בסתיו 1941, כאשר הגיעו לגטו אלפי פליטים מפולין וממרכז אירופה, ובראשית 1942 כאשר החלו גירושים מהגטו ל חלמנו. מדצמבר 1940 ועד סוף יוני 1942, במקביל למערך העבודה בגטו, נשלחו אלפים מיהודי הגטו למחנות עבודה באזור פוזנן, שם הועסקו בבניית כבישים. משפחותיהם שבגטו קיבלו מהם מכתבים.
תושבי הגטו לא הצליחו להבדיל באופן ברור בין המשלוחים לעבודה לבין המשלוחים לחלמנו. בגירושים לחלמנו הוצאו משפחות שלמות ולא יחידים כשירים (כפי שקרה במשלוחים למחנות העבודה). היה גם הבדל ניכר במכסות הגירוש. הפעם דובר על עשרות אלפי בני אדם ולא על מאות כמו בגירושים למחנות העבודה. נוסף, בגירושים הקודמים דובר במפורש על יציאה לעבודה, ולעיתים אף צוין יעד; ואילו בגירושים להשמדה לא דובר על יעד מוגדר. ענן כבד העיב עתה על החיים בגטו שהיו מלווים בפחד, בדאגה ובחוסר וודאות.
הדרך שבה התבצעו הגירושים הקשו על היהודים להבין את שאירע. מאז הפעלת מחנה ההשמדה חלמנו, רווחו בגטו שמועות מבהילות על הפינוי הצפוי. ואכן, הגל הראשון של הגירושים החל ב 16.1.1942. לאחר שנרשמו יהודי הגטו בנקודת הרישום שברחוב שקלאנה 7, הם נצטוו להגיע לאחת מארבע נקודות הריכוז שהיו פזורות בגטו, ומשם נלקחו לתחנת הרכבת - "רדגאסט" RADEGAST - שנמצאה מאחורי גבולות הגטו. דרכים עקלקלות חיברו בין הגטו ל"ראדגאסט". בדרכים אלו צעדו היהודים בדרכם לתחנה, ומשם נשלחו להשמדה.
במשך שבועיים הוצאו מהגטו 14 טרנספורטים ובהם 10,003 יהודים אשר נשלחו אל מותם בחלמנו. לאחר שעברו מספר שבועות ומספר המגורשים רק הלך וגדל, החלו תושבי הגטו לתהות: עד מתי? לאן? לשם מה?
מינואר עד מאי 1942 נשלחו מהגטו לחלמנו 66 משלוחים עם 55,000 יהודים.
ב 5-12.9.1942 ערכו הגרמנים אקציה גדולה שכונתה "השְפֶרַה" שבמהלכה גורשו לחלמנו 15,685 יהודים, כשליש מהם ילדים עד גיל 15. במרץ 1943 נפסקו המשלוחים לחלמנו.
באותה עת כבר הושמדו כול הישובים היהודיים בורטלנד- פרט לגטו לודז'.
גטו לודג' הדהים את יוצאי זדונסקה וולה במראותיו: "המראה המוזר ביותר היה גשר להולכי רגל מתוח מעל לרחוב זגיירסקה שבו עברו חשמליות[...]" (מתוך ספרו של צבי גיל) גטו לודג' היה שונה מגטו זדונסקה וולה בעיקר בזה שהיה סגור הרמטית, ללא כל אפשרות הברחה של מזון. ואכן, הייתה זו לרבים הפעם הראשונה שהרגישו רעב מהו: "[...] היו אנשים שלא יכלו לעמוד, לא ברעב ולא בהתאפקות, וגמרו את המנה השבועית [של הלחם] תוך יומיים שלושה[...] יצור רעב רואה בכל דבר טרף פוטנציאלי[...] אדם שאינו סובל מחרפת רעב אינו יודע מה זה רעב." (מתוך ספרו של צבי גיל) בניגוד לגטו לודג', הגטו בזדונסקה וולה היה מבודד מבחינה תקשורתית. בגטו לודג' היו מדורים ולשכות רבים, שטרי כסף למסחר, משטרה, מכבי אש ובית סוהר מקומי. כמו כן, בניגוד לגטו זדונסקה וולה, הגיעו לגטו לודג' מסרים וידיעות מהעולם החיצוני באמצעות אנשי מחתרת. כמויות גדולות של בגדים, רכוש וחפצים אישיים של היהודים שגורשו מזדונסקה וולה נשלחו לגטו לודג', שם אוחסנו במחסנים גדולים והוחרמו לטובת הפקידות הנאצית.
בשניצה, קלובוצק, ורנצ'יצה (השעה 5 בבוקר). נובה-הרבי, סטאלהאמר, טרנוביץ (07:30). עומדים עד 08:30. רדזינקוב, פייקארי, בירקנהיים, גרוס-דומברובקה, קרולבסקה-הוטה (09:30). הנסיעה מצוינת, אנו מוסיפים לשיר את השירים שלנו. פגשתי פה אדם צעיר רוויזיוניסט עם משפחתו והם עוזרים לנו בשירה. הנסיעה טובה. אושוויץ 10:30. השעה 12:00. צריפים עצומים. איננו יודעים את המקום. רואים גברים לחוד נשים לחוד. גם ילדים ישנם כאן. גם זקנים. הם נראים די טוב. ניל"י, חזק ואמץ. רחל.
בסוף אוגוסט 1944 - שנתיים לשהות יהודי זדונסקה וולה בגטו לודג'- חוסל אחרון הגטאות בפולין, ובתוכו גם אחרוני יהודי זדונסקה וולה. עם חיסול הגטו נשלחו רוב היהודים לאושוויץ-בירקנאו; שם, רק בודדים מיוצאי זדונסקה וולה שהגיעו מלודג' נדונו לחיים. בסך הכול שרדו את השואה כ 130 מיוצאי זדונסקה וולה שהם פחות משני אחוזים מכלל היהודים שחיו בה לפני המלחמה.
כ 43,750 יהודים מתו מרעב וממחלות. (21% מכלל תושבי הגטו- האחוז הגבוה ביותר מבין כל הגטאות!)
כ 15,000 גורשו למחנות עבודה - רובם נספו.
כ 80,000 גורשו למחנה ההשמדה בחלמנו ונרצחו בשעת האקציות בגטו.
כ 67,000 גורשו למחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו.
לאחר כניעת גרמניה, ובמשך כל ימי המלחמה הקרה, הייתה פולין ארץ חשובה בגוש המזרחי שנשלט ע"י ברית המועצות. עקב מדיניותה של הנ"ל, סבלה פולין מקיפאון כלכלי ותעשייתי, ובפרט סבלה לודג', עיר התעשייה הגדולה של פולין. עם זאת, נעשה ניסיון לשפר את מעמד הפועלים, הוקמו אוניברסיטאות חדשות, נבנו בתים חדשים ואוכלוסיית העיר גדלה עקב הגירה מהאזורים הקרובים. נפילת ברית המועצות ב 1989 אמנם גרמה לשינויים פוליטיים-כלכליים, אך לודג' עדיין לא התאוששה לגמרי משנות המלחמה הקרה.
לודג' כיום הינה העיר השנייה בגודלה בפולין ועודנה מרכז הטקסטיל של המדינה. ניתן למצוא בה מוזיאונים לאומנות ותיאטראות רבים המסמלים את ההתפתחות התרבותית של העיר בהווה ובעתיד.